torsdag 16 december 2010

Jakten på den perfekta julen.

Julhetsen gör oss olyckliga, skriver Aftonbladet. Ok, jag känner mig ju inte direkt olycklig, men nog känner jag mig stressad alltid! Skitlarvigt egentligen!

Det är nämligen jag själv som skapar stressen. Det har nog att göra med jag har så otroligt höga krav på hur jag vill att julen ska bli - och julstämningen som bara måste infinna sig innan. PERFEKT måste det vara! Man ska sitta där och tindra med ögonen, dricka glögg och må finfint. Jag vill hitta de perfekta julklapparna till alla, slå in dem i perfekta paket i lugn och ro - unika och vackra sådana - sitta och njuta av åsynen av dessa under granen. Jag vill göra någon form av julgodis, för det SKA man göra! Jag vill svänga ihop den mest fantastiska Janssons Frestelse som världen skådat. Jag vill ha ett perfekt renstädat hus, som är julpyntat precis som i en Julsaga! Med mera, med mera...

Men så har jag inte köpt en endaste julkapp än, och jag jobbar konstiga tider fram till julafton, så jag vet inte riktigt hur jag ska få mina ovan ambitioner att gå ihop och DET gör mig stressad! Vips bara, så kommer julen vara över, utan att jag hunnit koppla av och njuta av den, vilket var mitt egentliga mål. Väldigt ironiskt på det hela taget Och då har jag inte ens barn, utan allt är i helt egoistiskt vuxen-syfte! Sjukt ju!

Nä, nu måste jag faktiskt försöka tagga ner mig lite.

2 kommentarer:

  1. :-D När du får barn så sänker du kraven för du hinner inte tänka på alla julkrav...
    /Barbamamma

    SvaraRadera
  2. Ska och ska, svårt att krysta fram julstämning som inte finns, om den inte finns, bättre att gilla läget isf. Jag vägrar att baka och har inte ens någon julgran - vilken HEMSK mamma va?! Fast å andra sidan; han skulle bara slita ut glittret och slänga julkulorna i toaletten... *grymtar som en förargad gris*

    SvaraRadera