fredag 10 december 2010

Jag - en granfascist?

När det gäller det här med julgran är jag väldigt petig. Det KAN ha att göra med att jag de senaste 11 åren - då jag bott i liten lägenhet - haft följande alternativ:


Alternativ nr 1) En perfekt hemmahuggen jul-enbuske!  Det är med jul-en är nog lite av en norr-öländsk tradition. På Öland växer det nämligen inte några granar i mängder, men däremot finns det gott om enbuskar på alvaret! Smidigt att ta med sig en yxa och gå ut och leta upp den mest välsvarvade busken, helt enkelt, istället för att betala dyra pengar för ett annat köpe-barrträd från fastlandet!  
Alternativ nr 2) Min andra variant av juleträd har varit en lyxig fejk-gran tillverkad i grön vinyl som jag kunnat återanvända i många år. Jag köpte den på OBS (nuvarande Coop Forum) för ca 400 spänn. Det fina med den är att den alltid haft precis rätt storlek, perfekt form och alltid lika tät och snygg. Och så har den ju inte barrat heller. Bara att böja till grenarna lite och spreta till barren, så har den sett ut som en attans så vacker gran som om den vore tagen ur en Disney-film på julafton!

Men så i år har vi ju flyttat till hus och här ska vi dessutom FIRA jul i år, vilket gjort att jag höjt kraven betydligt mer än innan. Den ska absolut vara precis lika snygg som antingen en välsvarvad enbuske, eller som min perfekta vinylgran. Fast den ska vara ÄKTA! I år blir det inget fusk! Nej, det ska minsann riktigt DOFTA granbarr när man kliver över tröskeln! Och jag ville gärna ha den inhandlad till denna helg. 
Per köpte en i veckan, en jättefin på alla sätt och vis! Men... Den var så... liten och... pluttig... Tyvärr skulle jag störa mig alltför mycket på dess korthet, så ikväll lejde jag min bror med bil och köpte ytterligare en. En stor och tät variant! Så det blir TVÅ granar i år! En stor och en liten! En uppe och en nere! Galet trevligt! Ja ja ja... jag vet att jag är extrem när det gäller sån't här..! (förlåt älskling)

Hur som helst! Den lilla har jag satt upp och klätt ikväll, i källaren vid kaminen! Lite provisoriskt klädd än så länge, dekorationerna som jag har kvar måste ju räcka till stora granen också!

Här är den! Dumdidum, dumdidum, dumdidumdi dum..*nynnar på Jingle Bells*

Nu ska jag ta mig ett glas rött och parkera mig i soffan en stund innan bejbi kommer kommer hem för helgen! Och så ska jag titta på... ja, ni gissade rätt! Dexter.

2 kommentarer:

  1. :-D Det kanske blir en tredje gran innan julen är över? Vi klär alltid granen på julaftons morgon och då hinner man inte ändra sig..
    /Barbamamma

    SvaraRadera
  2. Jag är lite praktisk av mig så det blir fejk gran men en snygg sådan. Det är viktiga grejer der där ;-).

    SvaraRadera