tisdag 16 november 2010

Sjöstjärnan.

En turist kom gående på en övergiven strand i Mexico och han kunde snart skönja en annan man på avstånd. När han gått en stund kunde han se att det var en av byborna från en by i närheten. Denne höll på att kasta saker i vattnet i jämn takt.

Turisten trodde att mannen kastade små flata stenar för att få dem att studsa, men när han kom närmare såg han att det var sjöstjärnor som kastades ut. Hela stranden var full av tusentals sjöstjärnor som spolats upp av vågorna.
Mannen förklarade för turisten att om han inte kastade tillbaka sjöstjärnorna skulle de dö av brist på syre. Turisten blev förbluffad av mannens ambitioner och frågade om det inte kändes hopplöst.


- Det måste finnas tusentals sjöstjärnor bara på den här stranden, för att inte tala om alla andra stränder, sa han. Vad tror du det har för betydelse att du står här och kastar tillbaka nägra av dem?


Mannen log och plockade upp ytterligare en sjöstjärna och sade sedan:
- Det har betydelse för den här!


En tänkvärd, vacker och metaforisk historia som vi fick ta del av på dagens möte!
Dessutom fick vi en present:

En stackars torkad sjöstjärna!
Tanken är säkert god - alltså att man ska behålla historians budskap färskt i minnet. Men istället fortsätter jag tänka på de stackars sjöstjärnorna som låg där och torkade upp i solen och kvävdes. Och en av dom fick jag. Sniff!
Den är så torr och mjölig att den smutsar ner hela mitt skrivbord. Stackars lilla vän. Jag har döpt honom till Börje.

1 kommentar:

  1. :-D stackars Börje
    Kul att jag hittat din blogg igen, kram
    /Barbamamma

    SvaraRadera