onsdag 26 januari 2011

Bryt ihop - och gå vidare!

Vi svenskar toppar tydligen nordiska ligan när det gäller deppighet! Nog för att jag visste att vi kanske inte var lika hurtiga och skojfriska som norrmännen och inte riktigt lika mycket livsnjutare som danskarna... Men jag trodde nog faktiskt att finnarna skulle vara snäppet deppigare, med tanke på det omtalade finska svårmodet och så där. Men icke!
Vi tar oss nog på för stort allvar här i mellanmjölkens land! Vi sätter höga krav på oss själva och deppar ihop fullständigt om vi inte håller måttet. Det är nog där skon klämmer! Vi vill liksom inte sticka ut för mycket i Landet Lagom. Vi vill göra bra i från oss, men inte FÖR bra. Men vi vill ju inte vara sämre än någon annan heller.  Är vi glada och känner oss bäst i världen får vi inte skryta om det (för då kanske folk börjar störa sig, hujedamej). Mår vi dåligt och känner oss sämst ska vi helst inte skylta för mycket med det heller - för vi vill väl inte väcka uppmärksamhet? Nej, vi ska jobba ihjäl oss och vara flitiga och korrekta, hålla den ödmjuka, snygga och lite timida fasaden. Lägga locket på liksom. Hålla tillbaka! Och psyket våndas.
Ja, ibland borde vi nog allt slappna av lite mer. Bli lite mer livsnjutare som dansken. Gick det inte riktigt vägen? Klappa varandra (och oss själva) på axeln och gå ut och ta öl istället och fokusera framåt!

Som Stures Dansorkester säger- Bryt ihop och gå vidare! Den här låten, som f.ö. är gruppens första singel från nya albumet, får bli mitt nya motto! Den är så galet sprudlande och positiv så det bara kryper i kroppen!
(Vill ni höra den i bättre kvalitet och har Spotify kan ni istället klicka HÄR)

2 kommentarer:

  1. Asså det där är så typiskt svenska att tävla i hur gött vi har det. hehe. Vi är ju ändå i toppen för fan!

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du, vi försöker vara så lagom att det gör ont tills slut..ibland med min tillvaro som förskollärare och mamma kan jag få fnatt på att alltid vara så..så..jag vet inte vad men då sätter jag på Ebba Grön och vrålar 800 grader ett tag tills allt känns bra igen ;-))
    /Barbamamma

    SvaraRadera