lördag 16 oktober 2010

Kampen om bredbandet från Glocalnet

Nu har vi enligt Glocalnet äntligen fått internet, efter över en månad. 
Först kom bekräftelsen via ett sms:
"Hej! Nu är ditt bredband inkopplat! Mvh, Glocalnet".

Finfint, tänkte jag och skuttade hem från busshållplatsen i Villaidyllen, fram till brevlådan för att se om det låg någon avi för modemet där. Det gjorde det inte, men däremot ett bekräftelsebrev på inkopplingen.
Jag gick in, slet upp kuvertet och läste:
"Hej! Nu är ditt bredband inkopplat på Norrlidsvägen" (Min GAMLA adress i Småstadsgettot!!).

En våg av aggression sköljde över mig, med tanke på att det inte varit annat än strul sedan min första beställning från Glocalnet (läs tidigare inlägg i Någonstans i Småstadsgettot).

Jag ringde deras kundtjänst. Igen.
Eftersom jag själv jobbat inom just kundtjänst, så vet jag att det inte tjänar något till att skrika och vara otrevlig. Då blir nämligen personen som sitter i andra änden anti och därmed mer ovillig att hjälpa till (ja, så funkar det tyvärr, så nu vet ni det). Så jag klistrade på leendet och kopplade in min allra trevligaste telefonröst.
Kundtjänsttjejen blev mycket riktigt fruktansvärt trevlig i gengäld (jag vet inte om hon dessutom kunde se att ringde från mitt internabonnemang - vi jobbar trots allt inom samma concern).

-Jodå, du har fått ditt internet inkopplat till Backhagsvägen (adressen i Villaidyllen), du har ju haft ett abonnemang hos oss tidigare som stod på Norrlidsvägen, förklarar hon.

- Eh, nej det har jag inte, menar jag. Jag har inte varit kund hos er tidigare.

- Nähä, men det är i alla fall inkopplat på rätt adress, det måste blivit något fel i bekräftelsemailet.

Så jag fick ju lita på det. Jag övergick till nästa problem. Att jag inte fått något modem ännu.

- Ja, vi har slut på strömadaptrar till ditt modem. De kommer att levereras i början på november.

- Ok...? Så jag har fått internet inkopplat och kommer att betala fr.o.m. idag, men jag kommer få vänta 3 veckor innan jag kan använda det? svarade jag skeptiskt - men fortfarande mycket trevligt. Jag försökte spela rollen som missförstådd och ledsen kund.

- Ja, det är ju inte så bra, instämde hon medlidande. Jag kan koppla dig till våra tekniker så kanske de kan hjälpa dig med någon speciallösning.


Ja, en speciallösning ville jag ju ha, i brist på strömadaptrar. Bara jag kan få igång skiten, så att säga. Efter en 15 minuter i kö, svarar teknikern Jonas.
Jonas var en trevlig prick.

- SJÄLVKLART ska du ha igång ditt internet, svarade han hurtigt. Jag skicka en specialkabel till dig, så kan du använda den så länge tills du får dina riktiga grejer i november.
Jag tackade och bockade och körde mängder med DLE (= "Det Lilla Extra" - något man får lära sig inom kundservice. Det går ut på att önska en trevlig dag, eller en trevlig helg, "ha det så bra" osv. Ja, en artig avslutningsfras, helt enkelt).
Teknikern Jonas gjorde detsamma, körde ett par DLE,  och så lade vi på.


Jag hoppas att jag får den där kabeln på måndag. Jag börjar bli lite trött på att köra min mobil som modem. Jag vill ha ett SNABBT bredband, utan krångel.

Än så länge har det varit alltför mycket strul för att det ska kännas helt ok...

Maria utnyttjar sina skills för att få speciallösningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar