söndag 13 november 2011

Projekt: Glöggbryggning

Så igår inhandlade jag en då jäsdunk (läs hink) samt diverse ingredienser! Mitt nya projekt innebär att anamma glöggbryggandets ädla konst! 

Jag är inte helt nybörjare när det gäller dryckesframställningar. Nej, jag har ju - förrutom saftkokandet - även bryggt mjöd och eget vin (förvisso med varierande resultat, men ändå), så jag kände att det här med glögg liksom blev ett naturligt nästa steg i min fermenteringserfarenhet.

Detta är vad som behövs:
  • En rengjord hink med lock. Eller plastfolie som man kan täcka med. Några hål bör man sticka i den.
  • 5 liter svagdricka
  • 1 paket jäst
  • 2,5 kg socker
  • 1 påse kardemummakärnor
  • 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm lång bit)
  • 1 påse hel kryddnejlika
  • 500 g russin
  • 1 kanelstång
  • 5 skalade och skivade råa potatisar
Detta är alltså grundreceptet. Jag har dock svårt att följa recept utan att experimentera, så jag slängde i en eller ett par extra kanelstänger och lite pomeransskal också. Man kan nog stoppa i andra skojiga grejer också...!! Det är endast kreativiteten som sätter gränserna.  Katten på bilden ingick dock ej i receptet.

Tjoffa ihop allt i hinken och rör om!

Sätt sedan dunken någonstans där den inte blir vält och där temperaturen håller strax över 20 grader! Här hittade jag en fin plats i källaren vid ett element. 21 grader! Perfa! Nu ska den stå där och puttra och jäsa till sig i 3-6 veckor! Najs. 

Den liter svagdricka som blir över är ju synd att hälla ut! Nu börjar ju julstämningen nästan infinna sig! Bara 6 veckor kvar till julafton! Ho ho ho!

3 kommentarer:

  1. Nu är snart glöggimperiet ett faktum...

    SvaraRadera
  2. Det blir spännande! Vad är det för klump som Dante leker med på bordet? Är det ingefäran? :-)

    SvaraRadera
  3. Jimmy: Japp, jag ser redan dollartecken framför ögonen! Ska bara komma på ett sätt att lansera glögg som en året-runt-dryck, men det borde väl inte vara så svårt...?

    Per: Ja, det är ingefäran! Den påverkade den lille junkien mer än kattmynta! Jag fick akuträdda ingefäraklumpen efter jag hade knäppt bilden annars hade den blivit helt sönderbiten.

    SvaraRadera