måndag 27 februari 2012

Varning: Positivt tänk!


Ay ay ay! Det är så mycket spännande på gång nu så jag kan knappt sitta still! Tänk vad saker och ting kan falla på plats ibland? Det är faktiskt inte lönt att kämpa sig igenom livet, för allt löser sig ändå på bästa sättet till slut! Så länge man flyter med, väljer att fokusera på det som är fantastiskt i ens liv istället för det som inte är det (ja, det är ett aktivt val man gör!) och alltid gör alla val med hjärtat så blir det alltid bäst i slutänden! 


På tal om det! Jag har för övrigt gjort ett experiment; jag har införskaffat en kalender! Inget konstigt med det förstås, men däremot har jag infört som rutin att i punktform skriva upp trevliga saker som har hänt under dagen! Tråkiga saker, t.ex. att jag missade bussen, att jag blev utskälld på jobbet, att jag insåg att jag gått upp ett kilo efter helgens chokladätande eller att jag haft tre dagars migrän - det ignorerar jag så klart!! Ärligt talat, vem tjänar på att älta sådant som får en att må dåligt? Ingen! Särskilt inte för en själv! Det sabbar bara humöret och sänker energin. Nej, jag skriver så klart bara ner bra saker, som t.ex.:


- Solen sken och snön smälte!
- Jag fick beröm när jag löste ett riktigt klurigt ärende på jobbet!
- Jag fick en komplimang för en ny tröja!
- Jag kände mig jädrigt cool i mitt nya nagellack!
- Jag vaknade av att fåglarna kvittrade innan mobilalarmet ringde!
- En kollega sa att de kommer sakna mig när jag slutar!
- Jag tycker mig se en viss förtjockning av håret - säkert pga allt laxermedel som jag kletat in i håret de senaste veckorna, hoho!


Man kanske inte alltid kan tro det, men kan faktiskt alltid hitta något bra med dagen även om den varit överjävlig över lag! Då får man se till att fokusera på det. Dessa positiva små punkter gör att när jag väl kollar tillbaka på föregående vecka så ser jag ju bara alla bra små saker som hänt - saker som gör mig glad! Och huxflux inser jag att dagen/veckan/månaden etc, egentligen var helt FANTASTISK (för självklart har jag redan glömt de negativa grejerna - för de var ju ändå inte värda att älta och lägga fokus vid!)! 


Ett tips för att göra tillvaron lite skojigare och enklare! Aj pråmiss!!


Tjipp.


______________________________________________________________
"We are what we think.
All that we are arises with our thoughts.
With our thoughts we make the world." - Buddha

1 kommentar:

  1. Jag håller med, i princip. Det är helt enkelt mycket roligare att ha kul än att sura, men ibland rasar jag och svär, deppar och surar men det får inte stanna där. Ut med skräpet och gör sen något trevligt, så tycker jag. KRAM

    SvaraRadera