onsdag 19 oktober 2011

Tänk dig ung?

Skit i din ålder, lev så som du vill leva! Så skriver man i den här artikeln. Leva som en förvuxen tonåring hela livet? Larv, rubbish och rappakalja? 

Det som är mest intressant är ju den sista delen där man skriver om experimenten som först gjordes av en forskare på Harvard och nu på senare år även via BBC. Då placerade man en grupp äldre i en simulerad "ungdomsvärld", ett hus där allt var inrett och uppbyggt precis som back in the good old days!

I det senare fallet förflyttades skaran tillbaka till det galna 70-talet, där de äldre männen fick leva i sitt ungdomsårtionde på nytt - som ett lajv helt enkelt! Man fick prata om 1975 som om de vore nutid, titta på samma tv-program som de gjorde då och så vidare. Och efter en vecka visade det sig att deras fysiska hälsa och mentala förmågor förbättrats! Syn, minne, ork, humör och rörlighet! Och visst har man hört andra liknande exempel på det, människor som plötsligt blivit friska genom att bara fokusera på roliga och bra saker och intala sig att de redan är det!

Våra tankar, inställningar och sinnesstämningar påverkar med andra ord betydligt mycket mer än vi tror! Coolt.

"Allt vi är, är resultatet av vad vi har tänkt. 
Sinnet är vårt allt. Vi blir vad vi tänker. 
Med våra tankar skapar vi världen"

- Buddha 

4 kommentarer:

  1. Intressant! jag tror att man behöver nya utmaningar och intressen hela tiden för att hålla sig ung i sinnet. Och umgås med rätt människor...
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag läser många böcker av Sanna Edhin just nu och visst skapar tankar :D Du har säkert redan läst dem men annars rekommenderar jag de starkt!

    / Linda (Dismonia.wordpress.com)

    SvaraRadera
  3. Åh vad intressant att läsa! Ännu en ursäkt för mig att se Disney-filmer och läsa Harry Potter! Tack!!

    SvaraRadera
  4. Barbamamma: så sant! Annars stagnerar man mentalt! Fy så trist! Nej, livet handlar om att utvecklas! :)

    Linda: Jag har faktiskt inte läst hennes böcker, men nu var jag tvungen att Googla lite eftersom jag blev så nyfiken! De ska jag definitivt kolla upp! :) Jättetack för tipset!

    Jenny: Disneyfilmer och Harry Potter rules! Eller Pixar. Eller julkalendern (i alla fall vissa år). Hehe.

    SvaraRadera