måndag 24 oktober 2011

Baka, baka äppelkaka.

I söndags chockerade jag själv rejält genom att få en otippad baklust! Detta är en ytterst sällsynt företeelse som brukar förekomma max en gång per år och då oftast till jul när jag känner mig lite sådär julmysig (?).

Vad som orsakade gårdagens infall är dock fortfarande oklart. Kanske var det era peppande utrop om att jag måste baka nu när jag har ett sådant snajsigt förkläde? Kanske var det för att jag ville glädja mina kollegor? Eller så var det helt enkelt mitt dåliga samvete som talade när jag började sortera ut fler och fler ruttna äpplen ur fruktkorgen - de äpplen som jag fått av svärisarna och grannarna. Det troligaste är nog en kombination av ovanstående faktorer. 

Hur eller hur! Där stod jag plötsligt med mjölpåsen i högsta hugg och vispade så hela köket sveptes in i ett vitt moln och så här blev resultatet:
En äppelkaka av något slag! Det brunsvarta på bilden är alltså kanel. Den blev faktiskt inte alls så bränd som man kan tro när man ser mästerverket så här i närbild och den blev faktiskt t.o.m. ätbar! *försvarar mig*


Här hittar ni recept och instruktioner och sådant där som kan vara fint att ha!
Och så åt jag deg. Jag är vuxen nu, så jag FÅR det. Ha!

2 kommentarer:

  1. Oavsett orsak var det en fantastiskt god äppelkaka! Äkta husmorsgjord :) Baka mer helt enkeLT!

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket konstigt avslut det blev... med stora bokstäver bland de små... en katt bland hermelinerna.. eller två katter i det här fallet... ja, ja, over and out!

    SvaraRadera