söndag 24 april 2011

Trädgårdsfix.

Nu jädrarimej har det börjat hända grejer i Villaidyllens sk. trädgård, vettni!

Det som förut var en ful och död buske är nu t.ex. en ful och död rishög... Som vi skulle kunna förvandla till en alldeles egen och cool majbrasa! Men jag antar att vi får köra iväg eländet!

Två buskar har planterats - av sorten Björkspirea (i ett litet hopp om att göra den gigantiska asfalterade garageuppfarten lite mer gemytlig...)

Per har oljat in trädgårdsmöbler och delar av trädäcket!

Jag har upptäckt BLOMMOR i vår trädgård! Kors i taket! Så som jag klagade för några veckor sedan! Här ser ni en snajsig pärlhyacint framför rishögen som ni såg ovan. Vi har även gullvivor (!), skilla, violer och tulpanblad (dock utan tulpaner, men man får ju vara glad för det lilla.). Och så har vi förstås maskrosor och brännässlor också...

Svärfar har varit en ängel i vanlig ordning, och snickrat ihop en pallkrage till mig! Nu har jag planterat gräslök, salvia och smultron som svärisarna hade med sig. Jag petade ner en tuss persilja, samt sådde fröer: rädisa, dill, blomkål... och kanske något mer som jag inte kommer ihåg just nu. Tur att man är klok att spara fröpåsarna, hähä! 
Mer ska ner i ramen också...! Typ mynta. Till sommarens mojitos...! VIKTIGT!!!

Ah! En liten hobbe med rabarber fick jag också av svärmor! Surt och gutt! Kan man göra fina drinkar på! Jaja, man kan göra saft också...!

Och så måste jag ju visa mina vänner att vi planterat ner havtornsträdet som vi fick som inflyttningspresent av gänget förra helgen! Detta är dock en hanplanta! Om vi vill ha havtorn (och det vill vi ju) så måste vi uppenbarligen skaffa en honplanta också, så de liksom kan... "få till det"... så att säga! Annars blir det inga bebisar. Och ett havtornsträd utan havtorn är ju inte så skoj. Så ett brud-träd ska därmed införskaffas inom kort!


Jomenvisst! Vi har alltså varit attans så ambitiösa idag! Vi har dessutom försökt beskära vårt skabbiga äppelträd. Det är tyvärr fortfarande inte så vackert, så jag kände inget större behov av att ta någon bild på det hela.
Men bra jobbat av oss, om jag får säga det själv! 
Nu är det ett glas rött och en schysst film som gäller. 
Salud!

1 kommentar:

  1. Fint! visst är det kul att ha trädgård på våren?
    /Barbamamma

    SvaraRadera