lördag 2 april 2011

En fundering i vinruset...

Heter det pErsilja eller persIlja?

9 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med. PErsilja måste vara något stockholmskt?

    SvaraRadera
  2. Ääh. PErsilja såklart. PersIlja låter ju som en hudsjukdom.

    SvaraRadera
  3. Vi kanske ska börja säga persiljA istället som en kompromiss? Starta ett helt nytt dialektalt uttal?

    SvaraRadera
  4. Själv säger jag "pÄrsilja!", persiljA kan jag tänka mig att de säger i värmland ;)

    Är det förresten någon mer än jag som säger "brÉgott"? Alltså inte "bregott" utan verkligen "breeeee-gott?"

    SvaraRadera
  5. När jag tänker efter så säger jag nog pärsIlja! Och BregÅtt. BrÉgott var ny för mig! Har jag inte hört innan!

    SvaraRadera
  6. Jag fick flashbacks till ananasdiskussionen. XD

    SvaraRadera
  7. Vilken fucking ananasdiskussion?
    F.ö heter det pErsilja, fast kanske mer med Ä. Som i pärs, allså inte Pers, utan "vilken pärs" och silja. :D

    SvaraRadera
  8. Ha! Bra Mika, och Em att ni håller med mig! Till skillnad från vissa andra som bara skyller på min stockholmska ;-)

    SvaraRadera