måndag 22 augusti 2011

Locktången.

För ett tag sedan fyndade jag en locktång på Tradera för 55 spänn. Idag trängdes den äntligen i brevlådan bland reklambladen! Har funderat på att införskaffa en locktång ett bra tag, för att liksom liva upp min annars väldigt platta och raka kaluffs! Drömmen är ju självklart att få ett riktigt lockigt filmstjärnesvall som man kan svischa så där flådigt med!

I större delen av mitt liv har jag dock varit starkt emot locktänger. Det beror på grymma minnen från barndomen när man som liten knodd skulle vara fin - tex när man skulle gå Luciatåg -  och mamma stod och trasslade in sin gamla 70-tals-tång med förrädiska piggar i mitt långa spikraka hår i hopp om att få någon gnutta volym i det hela. Det slets och drogs och luktade bränt hår. Och så därefter så satt lockarna kvar i ungefär en kvart, lagom tills Sankta Lucia var färdigskrålad och man hade tågat in och ställt upp sig i formation.  Fruktansvärt traumatiskt. 

Men det finurliga med nutidens locktänger är ju att de faktiskt saknar piggar = inget som kan trasslas in så värst mycket! Därav denna inhandling! För det är ju lockigheten man vill åt!
Lockelilock! Knepigt det här, innan man liksom fått in den rätta lock-snitsen!

Mitt eftertraktade filmstjärnesvall uteblev dessvärre utan byttes ut mot ett svinto-liknande rufs. Bajs.
Jag får nog öva lite mer. Alternativt acceptera mina raka strån.

6 kommentarer:

  1. Haha, övning ger färdighet! Ha i en mängd mousse i håret innan du lockar, det är ett bra tips ;) Jag minns också locktången med piggar som luktade konstigt! Bättre var det då med våffeltången! Å åttiotalsdisco!

    SvaraRadera
  2. Det du måste ha i allra först är ju ett värmeskydd, gärna ett bra sådant, inget ICA-producerat. Be gärna om ett som förbereder för lockar. Sedan är det ju faktiskt allra lättast att få till snygga lockar med en plattång. :)

    SvaraRadera
  3. Jaja, ni har väl rätt. Jag hade inget alls i håret innan jag började locka = blev bara skitfult. Plattång har jag aldrig lyckats locka håret med. Det blir bara konstiga hårböjar som står åt alla håll. Våffeltången däremot!! DEN var fantastisk! Inget bök, inga krusiduller! Problemet var att alltid blev kallad för "Ronja" när jag våfflat håret som liten tös, vilket gjorde att jag tappade lusten för det också. Nä, jag får nog acceptera plattheten. Buhu.

    SvaraRadera
  4. Extentions.... önska sig i julklapp osv...

    SvaraRadera
  5. Bra idé! Det ska jag göra! :)

    SvaraRadera
  6. Ett tips är att locka med en plattång om du vill åt hollywood-svallet ;) Det blir inte riktigt samma sak med locktång.. Kram!

    SvaraRadera