måndag 7 februari 2011

Medieval bridezilla.

Jag sitter och känner mig som en begynnande bridezilla i pyjamas . Nej, vi har inte satt något datum för bröllop, men någon gång nästa sommar är väl tanken att vi ska styra upp det hela. Jag är dock väldigt otålig. Sånt här är ju vansinnigt VIKTIGT för bövelen! Kräver mycket planering, även att det blir ett bröllop i liten skala... Jag vill börja boka lokal (läs mitt fina slott i Borgholm), fiffilura på tema, musik och hela konkarongen. Och så klänningen då förstås! Viktigt!


"Jaja, det hinns ju med", sa Per lugnt igår när jag drog upp att jag ville göra en agenda. "Det är ju ett och ett halvt år till!". Jamen, det vet jag väl! Men ändå! 

Så nu har jag börjat bildgoogla diverse kreationer. Jag har ju alltid varit stensäker på vad jag jag letar efter! Jag är ju en sann medeltidsnörd så det ska vara lite medeltida/fantasy-stuk på det hela:
- Tight upptill, med en snygg båtringning.  
- Dekorativ snörning i ryggen
- Ska falla snyggt från höften och övergå i en härlig vidd i nederdelen (=smickrande för figuren). 
- Långa ärmar - gärna en liten fin trumpetärm (känns sådär härligt dramatiskt på något vis!) 

Till min stora besvikelse inser jag att det är väldigt otrendigt med medeltida brudklänningar just nu. Alla klänningar är ju för sjutton ärmlösa! Jag vill ju inte stå där med gäddhäng och flubbiga armhålor på varenda bild! Blä!


Nej, jag tänker mig lite mer så här:

Som typ Mette-Marits klänning i modellen. Fast kanske med en liten trumpetärm.
Och inte så otympligt släp.
Fast kanske med lite fina detaljer och dekorationer, ungefär som Arwens klänning i Sagan Om Ringen! Men kanske i vitt/grått med silverdekorationer! Och inte så gigantiska trumpetärmar.

Här är något liknande som jag tänkt mig, fast tyvärr i rätt dålig upplösning!
Eventuellt något mindre trumpetärmar (eller? Kanske inte?)? Annars fin! :)
Men denna typ av klänning verkar som sagt totalt omöjlig att få tag på. Hmm. Jag får nog muta någon som kan sy..!

9 kommentarer:

  1. Börja rita nåt eget, nu när du ändå bara är hemma och dräller. Vad gäller Per, får du ge honom en rejäl spark i arslet. Liiite engagemang räknar man ju med. Det är väl inte bara för karln att hoppa i en kostym heller, och "erfaren" på bröllop som man är, är inte 1½ år speciellt länge. Särskilt inte när man heter Mia och har sin bild klar hur det ska vara. Det TAR tid.
    Att hopplösa män rycker på axlarna och tar det för vad det är, eller 1 vecka innan börjar fundera på mörkgrått eller svart, det accepteras icke. Han måste kanske åxå ha nåt uppsytt, nåt som matchar dig.... Lär ju inte hittas i närmaste Dressmanbutik direkt.
    Tycker din idé verkar superduper, och just grått/silver gillar jag. Bara att köra på. :-D

    SvaraRadera
  2. Åååh! Hurra! ÄNTLIGEN lite medhåll av någon som förstår mig!!! Tack Mika! ♥♥♥ Där hör du bejbi! :) Det är INTE för tidigt att börja planera! ♥♥♥ Jag har faktiskt ett mönster till en medeltidsklänning av samma typ som på sista bilden, som jag vet går att modifiera också..! *börjar spåna på idéer*

    SvaraRadera
  3. Om jag hette Per skulle jag kanske åxå fundera på att gå en grundkurs i dans. Det förväntar man ju sig.... ;-)

    SvaraRadera
  4. Hehe. Jag ska lära han allt jag kan! *gör en Baloo-klapp*

    SvaraRadera
  5. " ja ja, det lär väl gå ganska fort " hälsar Bagheera... ;)

    SvaraRadera
  6. Vad sägs om den här:
    http://www.weddingdressgown.org/gothic-wedding-dresses/gothic-wedding-dresses-image.html
    Eller den här:
    http://www.wedding-planning-101.com/gothic-wedding-dresses.html
    Eller:
    http://etsywedding.blogspot.com/2008/07/winter-weddings-red-and-white-sampler.html

    Fast här är MASSOR!
    http://www.google.se/images?um=1&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&biw=1672&bih=852&tbs=isch%3A1&sa=1&q=renaissance+wedding+dresses&aq=f&aqi=&aql=&oq=

    Enjoy! ;)

    SvaraRadera
  7. Åhå! Mycket kul att titta på där! Tack å bock! :-D

    SvaraRadera
  8. Ska du gifta dig? Vad kul! Ännu mer vuxenpoäng...Jättefina klänningar! kanske du kan leta begagnat, på blocket och så vidare? du har tid på dig men å andra sidan går tiden fortare än vad man tror, kram:-))
    /Barbamamma

    SvaraRadera
  9. Emma tidsoptimisten10 februari 2011 kl. 21:26

    Jösses människa. Chilla!

    (Fast boka slottet snarast, det brukar ju bli fullt rätt fort.)

    SvaraRadera