onsdag 2 februari 2011

Den könsdiskriminerade mannen.


Oj oj oj. Den animerade Boxer-Robert posar i boxershorts i reklamen och GENAST känner vissa män diskriminerade. 
"Även om avsikten var humoristisk framfälls mannen genom sin pose som ett rent sexobjekt", skriver RO som tog anmälningen från en privatperson på stort allvar och nu alltså fäller annonsen för könsdiskriminering.

Nämen, BUHU, BUHU då! Alla stackars män som tar åt sig! Känner ni er som utnyttjade sexobjekt nu?
Sedan att var och varannan annan reklam - på tv, i reklamannonser, ja överallt -  består av smala, ultrasnygga, avklädda KVINNLIGA modeller (som dessutom inte är animerade), det hör inte till saken?
Suck.

(läs mer här)

6 kommentarer:

  1. Visst är det så att kvinnor också framställs som sexobjekt, men RO fäller ju sådana reklamer hela tiden! Vad skulle RO ha gjort? Sagt såhär kanske: ”ja, visst är denna reklam objektifierande men det spelar ingen roll eftersom tjejer blir objektifierade så ofta”. För att upprätthålla någon slags maktbalans mellan könen?
    Ska vi behöva ta upp den ”andra sidan” av debatten så fort någon kille utsätts för stereotypt kvinnlig diskriminering? Vad skulle egentligen syftet med det vara? Fel är väl fel oavsett vilket kön personens som drabbas har?
    Jag tror att det är det här tankesättet som ligger bakom att så många män känner sådana agg inför ”feminister”. För många som kämpar för kvinnors rättigheter förlöjligar det faktum att män också kan utsättas för jobbiga grejer.
    Det är inte heller helt ovanligt att folk har någon slags ide om en smärtbalans som ska finnas mellan könen, alltså att killar ska lida för att tjejer gjort det. Det är ett mycket destruktivt sätt att resonera på, för människor är trots allt människor oavsett kön.
    Jag tycker att det är upprörande att man på det här sättet förlöjligar att det finns killar som faktiskt känner sig kränkta av den här reklamen med motiveringen att tjejer också blir utsatta för detta. Vi skulle kunna diskutera hela konceptet att fälla reklam för att den är ”objektifierande” men om vi har en lag så ska den gälla lika för alla, oavsett kön. Vilket automatiskt leder till att fler reklamer med tjejer fälls eftersom fler reklamer med objektifierade tjejer finns.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Fanny! :) Jag håller absolut med dig om att det är fel att objektifiera människan oavsett kön! Sedan tyckte jag att just DETTA fallet kanske blev lite väl extremt när det rör sig Boxer-Robert som posar i boxers (jag tyckte själv att annonsen var väldigt fyndig – och jädrans vad Boxer får gratisreklam nu!). Det känns faktiskt lite som om den som gjorde anmälningen mot Boxer definitivt ville göra ett någon form av statement med sin anmälan, kanske just med syfte på den här typen av debatt som ofta blir (och kanske gjordes den t.o.m. med en gnutta ironi, vad vet jag?). Det här med könsdiskriminering är så mycket större att det känns lite fånigt att lägga krut och energi på uppröras av animerade gubbar. I så fall drar vi ju det till ytterligheten och kan börja diskutera huruvida många tecknade serier/dataspel framställer sina ofta lättklädda, muskulösa, bystiga, smala, biffiga (whatever)karaktärer - både manliga och kvinnliga). Då skulle man inte göra annat än att få anmäla till höger och vänster. Det blir liksom lite för extremt. Tycker jag i alla fall! Men annars är jag helt på din linje! :) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Idén var ju att de hade ett boxerpaket till ett bra pris så det var ju lite fyndigt att låta Robert ligga i boxershorts.
    Mer attraktivt med den kroppen än med plufsig blek kropp kanske så visst var det väl en viss anspelning på kropp men på SEX?.
    Hur kan man känna sig kränkt av en animering och hur kan detta anspela på sex?
    Han ligger ju rakt upp och ner som de flesta män gör på stranden. Sånt här begriper inte jag. Inte ett dugg annorlunda om det legat en töntig animerad brud i underkläder heller.

    SvaraRadera
  4. Nämen är det sant på allvar? den figuren är ju ett skämt, det måste vara någon som driver med myndigheten...
    /Barbamamma

    SvaraRadera
  5. Helt stört. verkligen. Skrev om detta idag på min blogg :P

    SvaraRadera
  6. Jag är många år sen på bollen, jag vet, men jag bara råkade snubbla över det här när jag letade efter en annan gammal Boxer-reklam.

    Jag ville iaf bara säga att ordet ”paket” är slang för kuk. Så om de säljer ett Boxerpaket och lägger fokuset på kalsongerna (med var de placerat texten, hur Robert ligger ner osv) så låter det som att de säljer en kuk i boxerkalsonger, vilket i sin tur låter som att Robert säljer sex. Så, helt klart sexualiserande för den som hänger med på hela ordvitsen.

    SvaraRadera